Délkelet-Ázsia

Saturday, July 08, 2006

Indonézia - Bali, Nusa Dua

Ahogy többen jeleztétek, az elmúlt két hétben eltűntünk. Kimondottan eseménydús napok voltak ezek. Véget ért az INSEAD MBA programnak az ötödik és egyben utolsó kéthónapos periódusa. András szülei és keresztfia pedig meglátogattak minket Szingapúrban. Pár napos városnézés után együtt elutaztunk Balira. Majd ketten részt vettünk az INSEAD zárókirándulásán. Huszonöten kibéreltünk egy lakatlan szigetet Indonéziában (meglepő módon olcsóbb volt, mint egy balatoni nyaralás). Ezt követte a diplomaosztó Szingapúrban. Ma meg indulnak haza a szülők Ricsivel együtt. Igen, egy kicsit sűrűnek tűnik. De majd irunk pár eseményről (Baliról, a lakatlan szigetről és a diplomaosztóról) részletesen is.

Visszatérve Balira: mivel Délkelet-Ázsia egyik legismertebb üdülőközpontja, gondoltuk a szülőkkel együtt ezt a szigetet érdemes megnézni.

Bali sűrűn lakott sziget, 3.1 millió lakossal rendelkezik , melynek többsége balinéz, hindu vallású. A sziget az Egyenlítőtől egy hajszálnyival (8 fokkal) délre található, 153 km hosszú és 112 km széles (lásd a Wikipedia-n). Fővárosa Denpasar, ahol a repülőtér is található. A legnevezetesebb üdülőhelyei:
  • Nusa Dua: az ötcsillagos szállodák tengerszakasza. Ahogy megcsappant a túristák száma (lásd erről később) elég kedvező áron találhatóak itt is szállások
  • Kuta: a legnyüzsgőbb és legnépesebb partszakasz, a legkedvezőbb árú szállodák itt találhatóak. Páran csalódtak ebben a partszakaszban, míg mások az itteni partikat dicsérték
  • Sanur: egy fokkal kevesebb túrista található itt
  • Seminyak: ahogy Kuta egyre jobban eltúristásodik, egyre többen ide jönnek, a villáiról híres - nagyobb baráti csoportok szokták ezeket a villákat kibérelni, sok INSEAD-os ismerősünk dicsérte ezt a részt
  • Ubud: a sziget belsejében található, Bali művészeti központja
  • Északi részen található partok: Balinak talán még a legérintetlenebb része, pl. Pemuteran. Több ismerősünk nyaralt itt, nagyon jókat hallottunk róla
Az első európaiak 1597-ben érkeztek Balira a holland Cornelis de Houtman vezetésével. A Lonely Planet tanúsága szerint több tengerész már akkor a gyönyörű szigeten maradt, nem voltak hajlandóak visszatérni Hollandiába. Bali, Indonézia többi részéhez hasonlóan, holland befolyás alá került 1945-ig. Elég hamar felkapták Balit, mint üdülőhelyet, már a harmincas években ismert volt. Rejtő Jenő Vesztegzár a Grand Hotelben művét idézve:

"Rövid, bölcs elmélkedés után azonban meglepően világias gondolatai támadtak [Kund Wolfgang festőművésznek]. Nem éppen remetéhez méltóak. Ilyen gondolat volt például, hogy ezen a helyen milyen világhírű fürdőtelepet lehetne létesíteni. A közeli Balit is mennyire felkapták az utóbbi időben [Rejtő 1939-ben írta a művet]."

"- Ide hallgass, király. A szomszéd Bali-szigetről regényeket írtak, és azóta a bennszülöttek gazdagok. Miért ne utánozhatnád ezt a példát?"

Ahogy írtuk, hindu vallásuak Bali lakói, ellentétben Indonézia többi muzulmán részével, ami több politikai konfliktus forrása. A sziget elég egyértelműen a túrizmusra épül, mely a 2002-es robbantások után igen visszaesett. Mikor Délkelet-Ázsiába érkeztünk 2005. közepén, már éppen kezdett visszatérni az eredeti túrista forgalom. Bali ismét kezdett jelentős mértékben drágulni. A 2005. októberi robbantások ismét megrázták a sziget idegenforgalmát. Még emlékszünk, hogy a bombázás utáni hetekben az addig jó előre lefoglalt repülőjegyek ismét elérthetőek lettek, a szállodaárak meg meredek zuhanásnak indultak. Az árak azóta ezen a szinten vannak. Bár már kezdenek visszatérni a túristák, de még mindig lehet kihalt éttermeket és boltokat találni.

Mi Nusa Dua-n foglaltunk szállást a Grand Mirage nevű hotelben, ami a reptértől kb. 20 percre van taxival. A szálloda közvetlenül a tengerparton van, így a kilátás gyönyörű. A szálloda nagyon sok extrával rendelkezik pl. masszázs (ki is próbáltuk, jó volt), nagy úszómedence, különböző éttermek és többféle vizisport kipróbálására is lehetőség van.

Összesen öt napot töltöttünk itt, első két nap pihentük, harmadik napon elmentünk Ubud városba (lásd a következő bejegyzésnél), majd a másik két napot ismét fürdéssel, pihenéssel, sétálással töltöttük. A második nap este megnéztünk egy balinéz táncbemutatót, amit mindenkinek ajánlunk.
A szálloda közvetlen közelében több hangulatos étterem is található és néhány érdekes üzlet, ahol többféle ajándéktárgyakat lehet vásárolni. Nekünk leginkább a maszkok tetszettek, de nagyon sok szép fából készül tárgyakat is lehet találni.

Még több kép

Utazási tudnivalók:

Vízum: 10 USD/fő, amit az érkezéskor kell fizetni, illetve az ország elhagyásakor pedig 100.000 Rp/fő (1 Ft=42 rupia)

Víz: ugyanúgy mint a többi ázsai országban (Szingapúr kivételével), nem ajánlott a csapvizet meginni, továbbá a fogmosáshoz is érdemes inkább palackozott vizet venni. Mivel a jeget is csapvízből készítik, így az éttermekben inkább jég nélkül rendeljünk italt!

Tengerpart: Kuta az egyik legközkedveltebb üdülőhely Bali-n, de inkább érdemesebb másik partot választani, mert rengeteg túrista van Kuta-n.

Időjárás: a száraz időszak áprilistól szeptemberig tart. Ha esik akkor is eláll kb. fél, egy óra múlva.

Pénz: a helyi pénz a rúpia, de több helyen (szállodákban, éttermekben) USD-t is elfogadnak. A kis utcai üzletekben viszont csak rúpiával lehet fizetni (félnek a hamis dollároktól). Helyi pénzt lehet váltani a repülőtéren és a boltoknál (utóbbiaknál kicsit kedvezőbb az árfolyam)! A reptéren több ATM is található, ahol rúpiában lehet kivenni pénzt (az ATM-ek elfogadnak sima Visa Electron kártákat is). A váltásnak ez talán a legkönnyebb formája.