Délkelet-Ázsia

Sunday, January 08, 2006

Burma - Yangon (Rangoon)

Szingapúrból Burma fővárosába, Yangonba (Rangoonba) repültünk. Bár nagy múlttal rendelkező város, de csak 1885 óta, Burma teljes brit gyarmatosítása óta a főváros. Yangon mindenképpen megér egy-két napot. A helyi idegenvezetők hajlamosak leszólni (inkább utazzunk az irodájukkal más városokba), de valójában gyönyörű ez a város.

A fő látványosság a Shwedagon Paya. Nekünk burmai utazásunk alatt ez tetszett a legjobban. A 98 méteres arany stupa már messziről látszik (lásd a képen). Amikor felértünk a stupához, szinte a lélegzetünk is elállt. A stupa mellett ugyanis közel 100 kisebb templom is látható. A fehér márványtól és a sok aranytól szinte nem is lehet látni és fényképeket is elég nehezen lehet készíteni emiatt. A paya a 6-10. században épült, azóta többször átépítették. A Shwedagont nem elég egyszer megnézni, mert először az ember nem is veszi észre a "kissebb" látványosságokat (mi kétszer néztük meg) . Egyszer érdemes egy idegenvezetővel körbejárni, majd egy másik nap csak sétálgatni a templomok között. Hivatásos, állami idegenvezetők helyett egy buddhista szerzetes vezetett körbe minket. Nagyon sok szerzetes van a pagodában, megszólítják a túristákat, és szívesen megmutatják a payát a külföldieknek. Érdekes velük beszélni. Az embernek olyan érzese van, mintha 1800-as években járna. Még több kép

A Shwedagon Payaban megismert buddhista szerzetessel másnap is találkoztunk, és a városban is körbevezetett minket. A Shwedagon Paya közelében található a modern (1980-ban épült) Maha Wizaya Paya, ami szintén gyönyörű:

A város közponja a Sule Payanál található. Lényegesen kisebb pagoda, de mindenképpen érdemes megnézni. Állítólag 2000 éves, és Buddha haját tartalmazza (valójában többször átépítették, és igen nehéz meghatározni a korát).

A Sule Paya körüli belváros jellemzően igen lelakott, még a brit korszakban épült házakból áll. A Strand Hotelt is megnéztük, amelyiket a három híres keleti szálloda között tartanak számon, a másik kettő a Raffles Szingapúrban, illetve a The Oriental Bangkokban. Nemrég újították fel, gyönyörű volt belülről, sikerült visszahozniuk a múlt század eleji hangulatot.

A belvároson kívül Yangon olyan mintha parkokból, tavakból állna. Érdemes megnézni a People's Parkot (lásd fent). A park központi kútjától a Shwedagon Paya arany stupájára és a nyugati bejáratra lehet rálátni, naplementekor gyönyörű.
A Kandawgyi tó szintén lenyűgöző, a tó körül lehet sétálgatni. A tavon látható étterem a régi burmai királyi hajókat idézi.

Yangonban a Summit Parkview hotelben szálltunk meg, amit mindenkinek tudjuk ajánlani (a szálloda honlapja). 30 dollárért már a Shwedagonra néző szobákat lehet kapni (érdemes körülnézni az internetet, nagyon sok árért hirdetik ezeket a szobákat, 30-100 dollárig minden elképzelhető).